Saturday, March 3, 2007

Jalan-Jalan Cari Kubur


Dalam pengembaraan saya mencari ilmu di bumi Syam, saya pernah berkesempatan berkawan dengan seorang teman yang menjadikan ziarah kubur sebagai salah satu pengisian masa senggangnya. Bagi saya, ia sebagai suatu hobi yang cukup unik yang amat sukar ditemui di kalangan ramai teman-teman saya.

Suatu hari, ketika saya dibantu beliau untuk menziarahi kubur-kubur para sahabat, pemimpin Bani Umayyah, para ulama’, wali-wali Allah dan juga insan-insan soleh sekitar kota Damsyik, saya terkejut dengan pertanyaan beberapa orang penjaga kubur yang bertanyakan kepada beliau, mengapa sudah lama tidak datang ziarah. Malah teman saya ini turut mengenali nama-nama beberapa orang penjaga kubur sekitar Damsyik. Dengan dua tanda tersebut, tahulah saya bahawa teman saya sudah beberapa kali datang menziarahi kubur-kubur sekitar Damsyik.

"Jalan-jalan cari kubur" yang bermula sekitar jam 8.30 pagi itu berakhir sebaik masuknya waktu solat asar. Alhamdulillah kami berkesempatan menziarahi sekitar 60 kubur di beberapa buah kawasan perkuburan kota Damsyik. Tiga lokasi utama kami pada hari itu ialah kawasan perkuburan Bab al-Soghir, Bab Tuma, Qadam dan Raudhah al-Ulama’.

Jika di Malaysia, saya hanya mendengar mengenai Saidina Mua’wiyah bin Abi Sufyan, Bilal bin Rabah, Ibn Qayyim al-Jawziyyah, Ibn A’sakir, Dr. Mustafa as-Sibaei’, Syeikh Mulla Ramadhan -ayah kepada Prof. Dr. Said Ramadhan al-Bouti- (sekadar menyebutkan beberapa nama dari beberapa generasi), tetapi pada kali ini saya berkesempatan memberi salam dan membacakan Ummul Kitab buat mereka. Sedikit sebanyak sejarah serta riwayat hidup mereka saya soroti dengan penerangan-penerangan yang diberikan oleh teman saya.

Antara kelebihan yang saya temui pada teman saya sepanjang “jalan-jalan cari kubur” kami pada hari itu ialah penerangan-penerangan yang diberikan oleh beliau tanpa menggunakan apa-apa teks atau nota. Mungkin itu satu nikmat yang Allah berikan kepada mereka yang memelihara diri daripada melakukan maksiat kepada-Nya. Teman saya ini terkenal dengan ingatannya yang cukup kuat, cukup sekali bertemu dia pasti boleh mengingati semula nama-nama pelajar Malaysia yang beliau temui. Dengan kata lain, bagi saya teman seperti ini sukar untuk saya temui.

(Teman yang saya maksudkan sudahpun menamatkan pengajiannya di Maahad al-Fatah al-Islami, beliau bercadang menyambung pengajian di peringkat sarjana (M.A) di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia)

Saya lebih berminat menggunakan nama “Syam” dari “Syria”, kerana ia lebih dekat dengan Islam bersandarkan hadis-hadis berkenaan kelebihan “Syam”. Insya-Allah di lain waktu, saya akan cuba menulis riwayat hidup insan-insan yang kami ziarahi. Mudah-mudahan “jalan-jalan cari kubur” mengingatkan kami kepada ajal dan maut yang tidak diketahui tarikh dan harinya serta sejauh mana persediaan kami menghadapinya. Dalam masa yang sama, diharapkan bacaan serta kajian mengenai insan-insan yang kami ziarahi pusaranya, dapat dijadikan panduan dan tauladan dalam menghadapi sisa-sisa kehidupan di muka bumi-Nya.

Tanpa disedari “jalan-jalan cari kubur” membawa saya merujuk kembali beberapa persoalan hukum-hukum fiqhiyyah berkenaan hukum menziarahi kubur, hukum menziarahi kubur bagi wanita, bertawassul dengan insan soleh yang telah meninggal, membaca al-Quran di kubur dan beberapa persoalan lain yang bersangkutan “jalan-jalan cari kubur”.
(Gambar pertama yang berpagar ialah kubur Saidina Mua'wiyah, dan gambar kedua ialah kubur Ibn A'sakir, semoga Allah Taala meredhai dan merahmati mereka)

1 comment:

fatimah_mastura said...

salam alaik akhi al-kareem,
alhamdulillah,
mabruk akhi, teruskan perjuangan... (^^,)

selawat dan salam keatas Nabi Junjungan;
Muhammad ibn Abdullah shalALLAHualaihiwasalam,
ahli keluarga, para sahabat dan sesiapa sahja yang berjuang
dan mengikuti Baginda dengan ikhlas sehingga ke hari kiamat.

salam ukhwah fillah
dan izinkan ana untuk link blog ini ke pondok ana.
jazakALLAHu khairan kathira.