Thursday, March 8, 2007

Jalan-Jalan Cari Ilmu

Jalan-Jalan Cari Ilmu

Rabu 17 Safar 1428 Hijrah, tika kaki melangkah masuk pintu Maahad Jam’iyyah al-Fatah al-Islami untuk memulakan sesi pengajian pada hari tersebut, rasa cemburu seakan mengundang melihat seorang teman dari Indonesia bersama seorang wanita, lantas sikap baik sangka terus disematkan dalam hati, dan terus teringat bahawa dia sudah pun menyatakan pada saya beberapa waktu dulu yang ia akan pulang untuk menamatkan zaman bujangnya. Tahulah saya bahawa ia sudah kembali, dan sudah berubah statusnya sekarang. Tiada kata terindah yang mampu saya lafazkan, kecuali melakukan apa yang telah diajarkan baginda s.a.w dengan mendoakan keberkatan buat mereka tika mana bersua muka dan bersalam dengannya.

Istana perkahwinan merupakan simbol cinta agung bagi sepasang kekasih yang menurut perintah Allah dan rasul-Nya. Dengannya akan terpelihara dua insan yang bercinta dari terjebak ke kancah maksiat, terjaga keturunan dan kehormatan, mematangkan gerak dalam meneruskan kehidupan di dunia dan bermacam bentuk kemanfaatan yang diperolehi kesan dari syariat yang maha sempurna ini.

Majnun tenang saja menjawab ketika ditanya mengapa memilih Laila yang tidak cantik rupa parasnya, malah hitam pula warna kulitnya. “Hanya seorang yang mempunyai sepasang mata seperti Majnun sahaja yang mampu menilai kecantikan Laila.” Benarlah, cinta itu subjektif sifatnya. Romeo dan Juliet pula demi cinta, rela berkorban apa sahaja walaupun terpaksa berpisah dengan keluarga tercinta. Begitulah cinta, ramai yang terkorban keranannya, dan ada juga yang berjaya menggapai langit-langit cinta dengan membina menara perkahwinan yang diredhai-Nya. Hakikat yang berlaku, ada juga menara yang runtuh dek gagal mempertahankan menara yang dibina dari anasir-anasir yang boleh meruntuhkannya.

Cerita pensyarah saya.
Dr. Abd Rahman as-Syarqiyyah, pensyarah saya di tahun dua dalam subjek (“ahwal al-Syakhsiyyah”, perbincangan nikah, cerai, rujuk, dan yang bersangkutan dengan alam rumah tangga). Beliau juga merupakan seorang kadi, di Ba’labakka, Lubnan. Suatu hari, beliau menceritakan pengalaman beliau dalam mengendalikan kes-kes perceraian. Menurut beliau, sepanjang beliau mengendalikan kes cerai, tiada seorang wanita pun yang tidak mengalirkan air mata kerana sedih mendengar pengesahan perceraian mereka. Namun, ada satu kes didapati seorang wanita ketawa gembira sebaik mendengar pengesahan perceraiannya. Setelah diselidiki, didapati wanita tersebut mengalami gangguan mental. Naluri manusia tetap mengatakan perpisahan itu suatu yang menyedihkan, lebih-lebih lagi setelah sekian lama tinggal sebumbung.

Saya tidak pernah berkesempatan mengikuti kes perbicaraan pengesahan perceraian di mana-mana mahkamah syariah di Malaysia. Apakah cerita yang sama berlaku seperti mana yang diceritakan pensyarah saya, atau sebaliknya, apakah masyarakat Malaysia sudah menganggap perceraian suatu yang biasa, sehinggakan saban hari ada sahaja berlaku kes keberantakan rumah tangga. Dalam dunia artis, disebabkan sudah menjadi cerita biasa, ada masyarakat awam yang bertanya, agak-agak bila mereka akan bercerai, soalan ditanya sebaik mengetahui artis berkahwin. Malah, saya pernah terbaca mesej di telefon tangan teman saya yang mengandungi lagu yang direka sebaik sahaja Datuk Siti Nurhaliza berkahwin, apa yang menyedihkan, sebaiknya didoakan kebahagiaan dunia dan akhirat buat beliau, namun lirik lagu tersebut dalam nada sindiran menyatakan tentang perceraian mereka yang bakal berlaku.

Cerita dari buku saya
Saya terbaca sebuah kisah teladan yang menarik untuk dikongsi bersama, tidak pasti ia berlaku di mana, buku tersebut di dalam bahasa arab yang bertajuk (“al-Hubbu wa al-Sa’adah baina al-Zawjain”, Cinta dan Kebahagiaan di antara sepasang suami isteri, Penulis: Yusuf Khotthor Muhammad).

Diceritakan seorang suami meminta kepada si isteri membawakannya sebiji epal untuk dimakan, maka si isteri pun membawakannya dan dimakan oleh si suami epal tersebut tanpa menghabiskannya (epal tersebut dimakan oleh si suami tanpa dikupas menggunakan pisau), lalu si isteri mengambil baki epal tersebut dan mengambil sebilah pisau. Si suami bertanya “apa yang ingin awak buat,” si isteri menjawab “saya ingin menghilangkan bekas-bekas gigitan awak.” Tanpa berfikir panjang, si suami lantas menceraikan si isteri disebabkan kesan penghinaan yang dirasakannya.

Ulasan saya terhadap cerita tersebut, dua-dua didapati bersalah…

“Perkara halal yang paling dimurkai Allah Taala ialah perceraian (talak)” –Hadis riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah-

Dalam buku tersebut ada juga dimuatkan perumpamaan-perumpamaan tentang wanita. Antaranya: “Wanita Itali tidak akan mempercayai yang kamu betul-betul jujur dalam mencintainya kecuali setelah kamu melakukan satu jenayah kerananya, wanita Inggeris pula akan mempercayai kejujuran kamu setelah kamu banyak “berhabis” kerananya, manakala wanita Perancis pula setelah kamu melakukan sesuatu perkara “bodoh” kerananya, tetapi wanita Arab hanya akan betul-betul akan mempercayai kejujuran kamu dalam mencintainya apabila kamu mengahwininya”

Wanita Melayu pula bagaimana ya??

(Kebenaran perumpamaan ini tidak dapat dipastikan, ia hanya terjemahan semata-mata. Jika ada kebenarannya, mohon diambil manfaatnya, jika tidak mohon dimaafkan kesalahan saya dan penulis buku tersebut)



Cerita pengalaman saya

Poligami dan Monogami

Di penghujung tahun 2006 saya berkesempatan mengikuti satu forum berkenaan “Poligami” yang diadakan di Pusat Thaqafah Arab, Kafar Sousah, Damascus (Markaz al-Thaqafi al-Arabi). Menariknya, panelis forum terdiri dari mereka yang mengamalkan poligami dan yang memilih untuk kekal dengan monogami.

Pada mulanya saya berhasrat untuk membawakan perbahasan poligami mengikut tulisan Dr. Syawqi Abu Khalil, (seorang pakar sejarah yang terkenal) dalam bukunya “al-Islam fi Qafshi al-Ittiham”, malangnya buku saya tersebut hilang entah ke mana. Jadi saya selitkan pengalaman ringkas ini.

Buat wanita-wanita yang berilmu, yang memahami kebijaksanaan syariat Allah Taala, cuba perhatikan di dunia, di Malaysia atau cukup di sekeliling anda, berapa ramaikah lelaki yang betul-betul berhasrat melakukan poligami?

Seorang panelis forum tersebut, mengakui beliau tidak berhasrat melakukan poligami kerana bimbang tidak bisa berlaku adil kepada isteri-isterinya. Forum tersebut berjalan lancar sehinggalah kepada sesi soal jawab. Seorang wanita Syria (bukan berpendidikan agama) bangun mempersoalkan kewajaran mengadakan forum tersebut, beliau lebih menyarankan untuk dianjurkan forum bagaimana jalan terbaik untuk mengahwinkan pasangan-pasangan yang bercinta dek halangan-halangan yang terlalu banyak, idea beliau tersebut dan bangkangan beliau terhadap tajuk forum mendapat tepukan gemuruh hadirin di kalangan wanita. Namun selang beberapa minit setelah itu, tampil pula seoarng wanita lain yang berhijab lengkap seorang muslimah sejati, lain pula kisahnya. Wanita berhijab ini menyatakan bahawa beliau merupakan isteri ketiga kepada seorang lelaki soleh lagi adil, beliau mengharapkan suaminya kahwin buat kali keempat kerana gembira dengan keadilan yang ditunjukkan oleh si suami. Bermadu itu manis rasanya jika kena caranya. Wanita muda yang berhijab tersebut merupakan seorang pelajar di Mujamma’ Syeikh Ahmad Kiftaro, Damascus. Dengan kenyataan wanita tersebut, satu tepukan gemuruh dari tempat duduk lelaki pula kedengaran. Tersenyum pengacara majlis, Syeikh Mahir al-Hindi, dan menyatakan beliau tidak dapat menghalang tepukan gemuruh peserta-peserta forum dari kalangan lelaki.

Ulasan saya: Yakin dan percayalah akan kebijaksanaan Allah Taala dalam segala pensyariatan-Nya. Poligami dan Monogami, kedua-duanya baik jika diadun dan diuli dengan acuan al-Quran dan as-Sunnah.



Cerita Ustaz Shamsuri Hj. Ahmad

Susah betul nak kahwin
Ustaz yang saya sebutkan di atas merupakan seorang pendakwah bebas yang cukup terkenal di utara tanah air. Pernah sekali beliau menceritakan kisah sepasang suami isteri. Si suami dan isteri bertengkar tentang rumah ibubapa siapakah yang pertama akan dituju untuk pulang ke kampung. Si suami bertegas dan berkeras hanya akan balik ke rumah ibubapanya sahaja. Si suami berhujah dan beralasankan, “dulu masa aku nak kahwin dengan hang, aku makan “maggi” lama untuk simpan duit, aku bukan kahwin dengan hang, aku beli hang…,” begitu lebih kurang dialog yang diungkapkan oleh ustaz dalam dialek utara.

Kes seperti ini merupakan kes biasa yang dihadapi oleh ramai anak muda yang berhasrat untuk mendirikan rumah tangga. Gerbang perkahwinan yang diharapkan terpaksa ditangguhkan disebabkan kerenah birokrasi yang wujud. “RM8,888, maaf angka belakang sahaja yang boleh diubah, angka depan tidak boleh diubah.” Satu contoh dialog wakil perempuan kepada wakil lelaki dalam menetapkan wang hantaran. Itu belum lagi dilihat kepada perkahwinan “orang-orang besar” dan artis-artis. Angka RM22,222, RM11,111 dan bermacam-macam lagi angka yang cukup menakutkan kaum lelaki untuk berkahwin. Maka jadilah apa yang terjadi, istana perkahwinan yang tidak dibina dengan ketakwaan kepada Allah s.w.t seringkali diakhiri dengan perceraian.

“Wanita yang paling besar berkatnya ialah yang lebih mudah bebanan (terhadap lelaki dalam urusan mahar)” –Hadis riwayat Imam Ahmad di dalam kitab Musnadnya-

“Sebaik-baik wanita itu ialah yang lebih mudah urusan maharnya” –Hadis riwayat Ibnu Hibban di dalam kitab sohihnya-

Tidak dinafikan mahar di tempat kita boleh dikatakan rendah, tapi mengapa dipindahkan pula bebanan tersebut dengan wang hantaran yang berganda-ganda yang dibuat untuk menunjuk-nunjuk dan menandingi keluarga lain dalam urusan perkahwinan anak-anak.

Ya Allah, kurniakanlah hidayah dan petunjuk-Mu kepada-ku dan kepada masyarakat-ku dan juga buat seluruh umat Islam dalam mematuhi segala tunjuk ajar yang dibawa oleh kekasih-Mu Nabi Muhammad s.a.w.

9 comments:

hakim dirani said...

Ustaz, selamat datang ke dunia blog.

Salam ziarah dari Hakim.

Ilham Purnama said...

Syukran..

BaYu SenJa said...

selamat datang juga ke dunia blog:)
awal cerita bab kahwin;)
ala, dulu ingat dah dekat cerita kawin untuk bayu blogkan.....l

banggugar said...
This comment has been removed by the author.
banggugar said...
This comment has been removed by the author.
banggugar said...
This comment has been removed by the author.
banggugar said...

salam,
masih belum ada entry baru.. update cepat..(",)

shuhada said...

u discussed the polygamy issue in such a beautiful and decent ways,but i guess the reality is not as simple as that.

Unknown said...

di kelantan, bila sebut hantaran (yg ribu riban tu) itulah mahar/maskahwinnya... tiada terselindung seperti "dgn maskahwin sebyk rm80 tunai" tapi hantaran yg kena byr ribu riban...